بیمه شخص ثالث خودرو

آسوده خيال برانيد، وقتی بيمه شخص ثالث داريد

بیمه شخص ثالث چيست؟

بیمه شخص ثالث يك بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه زمینی موتوری و از زير مجموعه بيمه هاي مرتبط با انواع خودرو است. بیمه نامه شخص ثالث قراردادی است بین شرکت بیمه و خریدار برای جبران خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث.
شخص اول بیمه‌گزار است.
شرکت بیمه، شخص ثانی یا بیمه‌گر است که متعهد می‌شود در مقابل دریافت مبلغ حق بیمه شخص ثالث هزینه‌های حادثه را طبق قرارداد جبران کند.
شخص سوم یا ثالث در بیمه شخص ثالث، تمام افرادی هستند که در حادثه مرتبط با خودرو، زیان جانی یا مالی دیده‌اند و تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرند. البته بیمه شخص ثالث یک پوشش هم برای خسارت‌های جانی راننده مقصر حادثه دارد که به آن بیمه حوادث راننده گفته می‌شود و همراه بیمه نامه شخص ثالث صادر می‌شود.

موارد تحت پوشش بیمه شخص ثالث کدامند؟

خسارت‌های تحت پوشش بیمه شخص ثالث شامل دو نوع خسارات مالی و جانی یا همان خسارات بدنی می‌شوند.
پوشش جانی بیمه ثالث:
این پوشش غرامت فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمانی افراد آسیب دیده در حوادث رانندگی را جبران می‌کند. درواقع پوشش مالی بیمه شخص ثالث دیه یا ارش شخص ثالث آسیب‌دیده در تصادف را براساس نوع صدمه بدنی از جمله شکستگی، نقص عضو و از کار افتادگی جزئی یا کلی ـ موقت یا دائم پرداخت می‌کند.
پوشش مالی بیمه ثالث:
این پوشش هرگونه خسارت‌ مالی و مادی كه به‌دلیل تصادف یا برخورد ماشین بیمه‌شده به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود را جبران می‌کند. این خسارت ممکن است آسیب به خودروی دیگر باشد یا اجسام ثابت مثل گاردیل و درخت و جدول یا حتی حیوانات.
پوشش حوادث راننده:
راننده مقصر حادثه هم درصورت داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با ماشین می‌تواند هزینه خسار‌ت‌های جانی خود را از بیمه شخص ثالث بگیرد.

مقدار پوشش مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟
سقف پرداخت هزینه‌ها در پوشش جانی در همه شرکت‌های بیمه و برای همه بیمه نامه‌ها یکسان است و بر اساس مبلغ دیه در ماه حرام تعیین می‌شود. مبلغ دیه در سال 1401 و برای ماه های عادی ۶۰۰ میلیون و برای ماه های حرام ۸۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. مقدار تعهدات پوشش مالی بیمه ثالث می‌تواند برای هر بیمه نامه متفاوت باشد. یعنی بیمه‌شده در زمان خرید بیمه ثالث خودرو یا تمدید بیمه شخص ثالث، خودش می‌تواند انتخاب کند که چه مقدار پوشش مالی نیاز دارد.

قیمت بیمه شخص ثالث چقدر است؟

قیمت بیمه ماشین هم مثل همه محصولات و خدمات هرسال افزایش پیدا می‌کند. قیمت بیمه شخص ثالث هم به نرخ دیه هر سال بستگی دارد. نرخ دیه در سال 1401 نسبت به سال گذشته 25 درصد بیشتر شده است. اما بیمه مرکزی برای سال 1401 نرخ پایه بیمه شخص ثالث را تنها 21 درصد افزایش داده است.
تخفیف بیمه شخص ثالث برای عدم خسارت چطوري محاسبه مي شود؟
اگر در مدتی که ماشین خود را بیمه کرده بوید تصادفی نداشته‌اید که نیاز به دریافت خسارت از بیمه‌گر داشته باشد، زمان تمدید بیمه شخص ثالث خود برای شما تخفیف‌های عدم خسارت محاسبه می‌شود. نرخ این تخفیف‌ها هم یکسان است و براساس تعرفه‌های مصوب برای سال اول 5 درصد، برای سال دوم 10درصد، برای سال سوم 15درصد است و می‌تواند درصورت ادامه تمدید‌ها تا سال چهاردم به 70درصد هم برسد. جدول تخفیف بیمه شخص ثالث به شکل زیر محاسبه می‌شود:

در صورت بروز خسارت تخفيفات چطور كاهش مي يابد؟

در قانون جدید بیمه شخص ثالث کاهش تخفيفات به صورت پلکانی است. طبق تبصره 2 ماده 6 آیین‌نامه جدید، در صورت خسارت تمام تخفیفات بیمه‌گذار به یک‌باره از بین نمی‌رود و به شکل زیر محاسبه می‌شود:
· تاثیر کاهش تخفیف‌های خسارت مالی بیمه شخص ثالث یک بار : 20% دو بار : 30% سه بار و بیشتر : 40%
· تاثیر کاهش تخفیف‌های خسارت جانی بیمه شخص ثالث یک بار: 30% دو بار : 70% سه بار و بیشتر : 100%
جدول نرخ بیمه شخص ثالث 1401
نرخ جدید بیمه شخص ثالث با توجه به مبلغ دیه تعیین‌شده برای سال 1401 توسط سازمان بیمه مرکزی تعیین و اعلام شده است. همان‌طور که گفته شد در محاسبه نرخ بیمه شخص ثالث 1401، نرخ پایه حق بیمه باتوجه به نوع و تعداد سیلندر ماشین‌ها متفاوت است. جدول قیمت بیمه شخص ثالث 1401 و جدول جریمه درکرد برای انواع ماشین‌ها به شکل زیر محاسبه می‌شود:

اگر بيمه شخص ثالث نداشته باشم چه مشكلي ايجاد مي شود؟

در صورت دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث، علاوه بر عواقب مالی، مشکلات دیگری نیز وجود خواهد داشت که موجب صرف زمان زیادی می‌شود. از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
جریمه توسط پلیس: در صورت شناسایی خودروی فاقد بیمه شخص ثالث توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، خودرو متوقف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود. در این حالت شخص خاطی باید بیمه‌نامه شخص ثالث دارای اعتبار تهیه کند و باید علاوه بر حق‌بیمه جدید، حق‌بیمه روزهایی را هم که وسیله نقلیه او بیمه نداشته (تا حداکثر یک سال) را بپردازد، و همچنین علاوه بر پرداخت جریمه دیرکرد، هزینه پارکینگ را نیز بپردازد.
پرداخت خسارت مالی و جانی : در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث در حوادث، اگر مالک خودرو مقصر باشد، هیچ شرکت بیمه‌ای خسارت را پرداخت نمی‌کند، باید کلیه هزینه‌ها را شخصاً بپردازد. طبق قوانین جدید بیمه شخص ثالث، در شرایطی که راننده مقصر بیمه شخص ثالث نداشته باشد و در صورت بروز حوادث منجر به فوت یا خسارات بدنی دیگر، جبران این گونه خسارت‌ها به عهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی است؛ و پرداخت دیه را برای راننده مقصر حادثه به صورت قسطی خواهد بود. این قانون برای حمایت از اشخاص ثالث زیان‌دیده است.
خرید و فروش خودرو : امکان خرید و فروش خودرویی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست وجود ندارد.

آيا مي توان از بيمه شخص ثالث بعنوان وثيقه استفاده كرد؟

بیمه‌نامه شخص ثالت، یک سند رسمی و حقوقی محسوب می‌شود. به همین دلیل در صورت رخ دادن خسارت جانی مانند ازکارافتادگی در یک حادثه غیر عمد، شخص مسبب حادثه می‌تواند از بیمه‌نامه شخص ثالث خود به عنوان وثیقه برای ارائه به دادگاه استفاده کند.
آيا در بيمه شخص ثالث به راننده مقصر هم خسارتي پرداخت مي شود؟
شرکت بیمه، هنگام صدور بیمه‌ شخص ثالث با دریافت حق‌ بیمه حوادث راننده، خود راننده را هم تا سقف دیه ماه عادی (غیر حرام) تحت پوشش بیمه حوادث جانی قرار می‌دهد.

اگر وسيله نقليه بيمه شخص ثالث نداشته باشد و تصادف هم نداشته باشد، مشكلي به وجود مي آيد؟

داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه موتوری (موتور سیلکت و انواع خودرو) اجباری است؛ حرکت وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن بیمه‌نامه شخص ثالث ممنوع است.
مأموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه وسایل نقلیه بدون بیمه‌نامه را متوقف و راننده متخلف را ملزم به پرداخت جریمه می‌کنند.
اگر شرکت بیمه قبلی را تغیر دهیم، تخفیفات حذف می‌گردد؟
خیر؛ تغییر شرکت بیمه‌گر از تخفیفات شما کسر نمی‌کند.
چقدر زودتر از موعد اتمام بیمه‌نامه می‌توان آن را تمدید کرد؟
15 الی 30 روز زودتر از موعد اتمام، می‌توانید آن را تمدید کنید.

تخفیفات را به چه اشخاصی می‌توان منتقل کرد؟

  1. پدر
  2. مادر
  3. همسر
  4. فرزند

چه خسارت‌هایی تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیستند؟

  1. خسارت وارد شده به وسیله نقلیه مسبب حادثه (راننده مقصر)
  2. خسارت وارد شده به محموله‌های وسیله نقلیه مسبب حادثه
  3. خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو
  4. خسارت ناشی از محکومیت جزائی و یا پرداخت جرائم

صدور بیمه‌نامه‌ها به چه صورتی در بیمه تيك انجام می‌شود؟
پس از ثبت سفارش، كارشناسان بيمه تيك در كمتر از 30 دقيقه با شما تماس خواهند گرفت و به جهت رعايت اصل محرمانگي و حفظ اسرار مشتري مدارك شما شخصا در درگاهي امن اخذ و بيمه نامه صادر خواهد شد.
در صورتی که تهران حضور دارید، بیمه‌نامه 24 ساعت بعد از صدور توسط پیک به دست شما می‌رسد. اگر شهرستان هستید، 48 ساعت بعد از صدور توسط پست بیمه ارسال خواهد شد.
انتقال تخفیفات پلاک قبلی به خودروی جدید چگونه امکان پذیر است؟
درصورتی که از قبل پلاکی با بیش از 5 درصد تخفیف دارید و هنوز بیمه‌نامه قبلی جاری است، می‌توانید با مراجعه به شرکت قبلی، الحاقیه انتقال تخفیفات را دریافت کنید.
آیا احتیاج به داشتن نسخه چاپی بیمه شخص ثالث هست؟
باتوجه به بخشنامه جدید بیمه مرکزی، از سال 99 نسخه چاپی برچیده شده و به همراه داشتن نسخه الکترونیکی کافی می‌باشد.
آیا می‌توانیم نرخ دیه را تغییر دهیم؟
خیر؛ نرخ دیه هر سال از جانب قوه قضایی اعلام وتصویب می‌شود. این نرخ ثابت بوده و امکان تغییر آن وجود ندارد.
در صورتی که بیشتر از سقف پوشش مالی انتخابی خسارت بزنیم، پرداخت خسارت به چه روشی انجام می‌شود؟
شرکت‌های بیمه‌گر تا سقف پوشش مالی‌ای که بیمه‌گزار انتخاب کرده است تعهد خود را انجام می‌دهند و هزینه باقیمانده بر عهده‌ی خود بیمه‌گزار است. با داشتن بیمه بدنه می‌توان این هزینه را هم تحت پوشش قرار داد.
اگر شرکت بیمه قبلی را تغیر دهیم، تخفیفات حذف می‌گردد؟
خیر؛ تغییر شرکت بیمه‌گر از تخفیفات شما کسر نمی‌کند.